Sjekkliste for spørreskjema
Tenk over følgende før du sender ut et spørreskjema til respondentene dine:
-
Enkel og presis ordlegging
Enkel og presis ordlegging øker sjansene for at respondentene forstår spørsmålene rett og at en dermed får mest mulig presise svar.
-
Still ett spørsmål om gangen
Unngå komplekse spørsmål, eller spørsmål der du egentlig spør etter flere ting på samme tid.
-
Spørsmålene skal være tilpasset respondentene
Tenk på hvilken bakgrunn respondentene har - vil de forstå spørsmålene og/eller svaralternativene rett?
-
Er alle spørsmålene viktige og nødvendige?
Spør deg selv om alle spørsmålene i spørreskjemaet virkelig er nødvendige, dvs om de har en funksjon. Demografiske spørsmål (f.eks. alder, kjenn, bosted osv) har en funksjon dersom det er et poeng i analysen å vise forskjeller mellom alder, kjønn osv. Fjern unødvendige spørsmål.
-
Unngå ledende spørsmål - spørsmålsformuleringene skal være objektive
Vær objektiv i spørsmålsformuleringen - unngå ledende spørsmål, da får du mest mulig ekte/reelle svar. Et eksempel på et svært ledende spørsmål:
- Du er vel enig i at Volvo har bedre kjøreegenskaper enn andre bilmerker?
- Spør heller: Hvordan mener du Volvo's kjøreegenskaper er sammenlignet med andre bilmerker?
-
Ikke for kjedelig, men heller ikke for glorete spørreskjema
Spørreskjemaet bør ikke være for kjedelig, men heller ikke så glorete eller fargesprakende at det distraherer respondentene.
-
Svaralternativene skal utelukke hverandre
Ved flervalg-spørsmål (hvor bare ett svaralternativ kan velges) må svaralternativene utelukke hverandre. Eksempel: På spørsmålet "Hvor bor du?" utelukker ikke svaralternativene "På landet" og "I bygde-Norge" hverandre.
-
Svaralternativene bør være balanserte og konsistente
Her kan du lese mer om balanserte og konsistente svaralternativer.
-
Spørreskjemaet bør forhåndstestes
Et spørreskjema bør alltid forhåndstestes før det sendes ut. Kjør en liten test av spørreskjemaet før det sendes ut til alle respondentene - send skjemaet til deg selv og/eller noen kollegaer. Be gjerne om tilbakemelding.
-
Unngå fallgruvene før, under og etter spørreundersøkelsen
Les mer om potensielle fallgruver her
©2000-2024 Akslar AS | Spørreundersøkelser.no - Alle rettigheter forbeholdes