Økt deltakelse: Hvordan sikre høyest mulig deltakelse?
- og dermed høyere svarprosent
Hvor vesentlig er høy deltakelse eller svarprosent i spørreundersøkelser?
En av de største feilene bedrifter gjør er å tolke et resultat av en spørreundersøkelse på samme måte
uansett om svarprosenten er høy eller lav. Men det er en vesentlig forskjell:
Jo flere som deltar i undersøkelsen, jo mer pålitelig blir resultatet eller analysen av undersøkelsen.
Normalt vil telefonintervjuer, intervjuer ansikt-til-ansikt og andre mer en-til-en innsamlingsmåter gi høyest svarprosent. Dette er imidlertid svært ressurskrevende sammenlignet med elektroniske spørreundersøkelser via Internettet, hvor respondentene selv fyller ut spørreskjemaet når det passer han/henne.
Noen tiltak som kan bidra til å øke svarprosenten i postale eller elektroniske spørreundersøkelser er som følger:
-
Anonymitet
Om respondentene føler at de kan avgi svar uten at deres identitet avsløres, så er sjansen større for at de deltar i undersøkelsen. Det kommer selvsagt an på hva slags spørreundersøkelse det er snakk om, men generelt sett er dette en godt tips. For arbeidsmiljøundersøkelser er anonymitet en selvfølgelighet uansett.
-
Tilbakemelding etter undersøkelsen
Tilby deltakerne å få tilbakemelding om resultatet etter at spørreundersøkelsen er ferdig, men husk, dersom du lover det, så må du holde løftet.
-
Lengden på spørreskjemaet
Om mulig, bruk et kort spørreskjema; jo kortere jo bedre for økt svarprosent, men du må selvsagt ta med de spørsmålene som kan belyse de områdene du vil ha svar på.
-
Brukervennlig spørreskjema
Lag et brukervennlig spørreskjema - se også noen av punktene i sjekklisten her
-
Premie
Tilby en premie eller pengegave. Dette må selvsagt vurderes opp mot etiske prinsipper. Du kan ha forhåndsdefinerte premier, typisk en ipod o.l., eller gavekort. Premien må være interessant for den gruppen som skal svare på spørreundersøkelsen. Om du er usikker, her er et bra tips: Universal Presentkort
-
Informasjon om spørreundersøkelsen - på forhånd
Send ut informasjon om spørreundersøkelsen på forhånd, da er repondentene forberedt på hva som kommer. Dette er særlig viktig (og effektivt) for medarbeiderundersøkelser / arbeidsmiljøundersøkelser.
-
Rett dag
Velg rett dag for når du sender ut spørreundersøkelsen. Hvilken dag du sender ut undersøkelsen på spiller en rolle. Helg/weekend er vanligvis ikke bra for svarprosenten, inklusiv fredag etter lunsj. Tirsdag blir ofte ansett som den beste dagen å sende ut spørreundersøkelser på, men dette varierer selvsagt etter hvilken type spørreundersøkelse det er snakk om. Spørreundrsøkelser som går ut til privatpersoner kan godt sendes ut til/i helgen.
-
Konkurranse-element
Konkurranse kan ha en effekt ved at flere engasjeres. Konkurranse mellom avdelinger har vist seg å være effektivt.
-
Informasjon om hvorfor det er viktig å delta
Tydeliggjør og markedsfør hvorfor deltakelse er viktig. En vesentlig forutsetning for å sikre en høy svarprosent på brukerundersøkelser er at både organisasjonen selv og ikke minst brukerne ser nytten av undersøkelsen og effekten av eventuelle tiltak som settes i verk som følge av undersøkelsen.
-
Påminnelser/purringer
Send ut påminnelser/purringer til de som ikke svarer innenfor en rimelig tidsramme. Mange tenker; "dette kan jeg gjøre senere i dag eller i morgen" og dermed blir det glemt. Når de da får tilsendt en påminnelse husker de dette og svarer umiddelbart. Erfaringsmessig er det den første påminnelsen som er mest effektiv mht antall svar. Pass på: for mange påminnelser er heller ikke bra, dette kan virke irriterende for respondentene og det kan føre til at de ikke svarer på neste undersøkelse.
-
Ferdigfrankert returkonvolutt
Inkluder en ferdigfrankert returkonvolutt (gjelder selvsagt bare postale spørreundersøkelser).
-
Rett spørsmål til rett person til rett tid
Husk å stille de rette spørsmålene til rett person til rett tid. Noe å tenke over.
-
Du kan ikke sende epost til hvem som helst
Husk reglene for hvem du som næringsdrivende kan sende en epost til. Dette er regulert ved lov, markedsføringsloven § 2b. Dette er uproblematisk for medarbeider-/internundersøkelser og vanligvis for kundeundersøkelser hvor du allerede har et etablert kundeforhold.
Se også: Hvordan skrive gode invitasjoner
©2000-2024 Akslar AS | Spørreundersøkelser.no - Alle rettigheter forbeholdes