Skriv gode invitasjoner - og øk responsraten/ svarprosenten
Hvordan invitasjonen til en spørreundersøkelse du sender til deltakerne ser ut, kan ha noe å si for hvor mange som faktisk vil svare på forespørselen.
En god invitasjon vil øke antall respondenter som faktisk åpner eposten, klikker på linken og svarer på den.
Her er noen tips:
Selve e-posten - Minimere sjansene for at den havner i mottakers spamkurv
- Hold epost-tittelen (subject) kort, helst færre enn 30 bokstaver
- I Norge og rsten av Skandinavia: Unngå de særnorske bokstavene æ,ø og å i eposttittelen siden disse bokstavene internasjonalt sett blir uglesett mht spam
- Unngå ord og uttrykk som øker sjansen for at eposten havner i spamkurven (f.eks "gratis"). STORE BOKSTAVER I HELE SETNINGER, for mye uthevet tekst og for mange eller for sterke farger og spesialtegn (feks dollartegnet) er også uheldig
Innholdet i e-posten / linken til undersøkelsen
- Inkluder personlig informasjon, feks mottakerens navn, hvis mulig
- Fortell mottakerne hva som er formålet med spørreundersøkelsen
- Indiker hvor lang tid undersøkelsen vil ta, i minutter. Test hvor lang tid den vil ta i forkant, og si det som det er
- La mottakerne ha muligheten til å svare anonymt. Hvis ikke det er mulig, så si fra om at alle svarene deres vil bli behandlet konfidensielt
- Takk deltakerne for at de har deltatt
Se også: Andre tips til økt deltakelse
©2000-2024 Akslar AS | Spørreundersøkelser.no - Alle rettigheter forbeholdes