Vanlige fallgruver i en spørreundersøkelse
Før en spørreundersøkelse
- For langt spørreskjema (for mange spørsmål eller spørsmål som "krever tenking")
Tips: dersom skjemaet er langt, fortell dem det på forhånd og vis progresjon
- Spørreundersøkelsen sendes ut på feil dag
- Kompliserte spørsmålsstillinger - folk forstår ikke spørsmålene, eller svarer på noe annet enn de skal
- Essensielle spørsmål mangler (du finner ut dette først når rapportene/analysen skal lages)
- Sampling. Sender du ut til de "rette" personene/utvalget?
- Forhåndstesting hoppes over. Test alltid skjemaene før utsendelse!
- Forkortelser som ikke er innlysende for alle respondentene (alle forstår "f.eks.", men ikke alle forstår "POC")
- Manglende involvering av sentrale aktører
- Behovet for en spørreundersøkelse er ikke konkretisert
- Skjult agenda
- Lite eller manglende informasjon
- Dårlig timing (midt i sommerferien?)
- Manglende motivering av respondentene
- Respondentene forstår ikke, eller aksepterer ikke formålene med undersøkelsen
Under en spørreundersøkelse
Følgende fallgruver gjelder særlig ved nettbaserte spørreundersøkelser:
- Respondentene har ikke tilgang til PC
- Respondentene klarer ikke å bruke PC
- E-postadressene er ikke tilstrekkelig kvalitetssikret mot feil
- Respondentene har bare e-postadresse på jobb (eller vice versa, kun privat)
- Spamfilter- eller brannmur-problematikk
- Ustabilt/tregt nett
- Oppsett og design er for dårlig (skriftstørrelse, farger, logoer, tekstmengde, etc)
- Respondenter som nettopp har startet i jobben og mangler erfaring
- Respondenter som ikke er tilstede (sykmeldt, ferie, utenlandsreiser,etc)
Etter en spørreundersøkelse
Fallgruver ved tilbakemelding (gjelder særlig for intern-/medarbeiderundersøkelser):
- Dårlig tidspunkt for tilbakemelding
- For lav svarprosent – hvorfor?
- Ikke nok presentasjonsmateriell til alle
- Ensidig fokus på avvik og negative funn - eller omvendt
- En vurderer ikke resultatene opp imot sin egen bransje
- Monolog istedet for dialog
- En prøver å finne ut hvem som ikke har svart "etter forventningene" (de-anonymisering)
- Stemningsrapport eller faktisk situasjon?
Fallgruver ved utforming av handlingsplan og gjennomføring av tiltak i organisasjonen (særlig for intern- eller medarbeiderundersøkelser):
- En er ikke konkret nok i handlingsplanene
- En klarer ikke bestemme seg for spesifikke tiltak
- En lager altfor ambisiøse handlingsplaner
- Ansvarsfraskrivelse
- En holder ikke fristene i planen
- En kommuniserer/informerer for lite (eller på feil måte) underveis
- Lederen definerer sannheten; hva som er viktig og hva som skal gjøres - uten å lytte til gruppen/avdelingen
- De som skulle gjennomføre tiltakene har ikke fått myndighet i forhold til ansvarsområdet
- Tiltak blir utsatt, eller de "dagligdagse oppgavene" blir prioritert i stedet for å gjøre hva en har blitt enig om i handlingsplanen
Se også sjekklisten for spørreskjemaer her
©2000-2025 Akslar AS | Spørreundersøkelser.no - Alle rettigheter forbeholdes