I denne artikkelen forklarer vi begrepet statistisk signifikans og viser et eksempel på praktisk bruk.
Først, hva ligger i begrepet "statistisk signifikans"?
På Wikipedia kan vi lese følgende: «Statistisk signifikans er et begrep som brukes for å beskrive
sannsynligheten for at noe er et resultat av tilfeldigheter. Et resultat av en statistisk analyse
betegnes som statistisk signifikant dersom det er lite sannsynlig at resultatet har oppstått tilfeldig.»
I praksis kan det f.eks brukes for å finne ut om en målt fremgang eller tilbakegang i en medarbeidertilfredshetsindikator (eller kundetilfredshetsindikator) fra ett år til et annet er statistisk signifikant. Med andre ord: Kan vi være helt sikre på at det virkelig har skjedd en fremgang, eller tilbakegang?
Spørsmålet er altså om du kan være helt sikker på at tilfredshetsindikatoren faktisk har økt fra 2023 til 2024 (altså om differansen er statistisk signifikant) siden ikke alle har svart på undersøkelsen.
Slik var situasjonen for Fiskervåg Fisk AS i 2023 og 2024:
2023
|
2024
|
Ved å kalkulere feilmarginen for de to undersøkelsene finner vi følgende:
2023
Feilmargin: +/- 1,4% Det «sanne» resultatet ligger et sted mellom 61,6% og 64,4% |
2024
Feilmargin: +/- 1,2% Det «sanne» resultatet ligger et sted mellom 65,8% og 68,2% |
Figuren under visualiserer funnet. De røde markørene er feilmarginene. Så lenge disse ikke overlapper hverandre, så er differansen statistisk signifikant.
Konklusjon Ja, vi kan være sikre på at tilfredshetsindikatoren faktisk er høyere i 2024 enn i 2023, fordi differansen er statistisk signifikant. |
Alle navn og talldata i denne artikkelen er fiktive.