Kundeundersøkelse
Referanse/kilde: Questalyze Kundetilfredshet
Metodikk - trinn for trinn
Kundetilfredshet er et relativt begrep, den står i forhold til kundene sine
forventninger. Så for å måle kundenes tilfredshetsnivå må en finne ut både hva kundene
mener er viktig i kundeforholdet og hvor fornøyd (tilfreds) de er på de ulike
områdene. Deretter må en sammenligne disse to variablene for å identifisere
forbedringspotensialet i forholdet firmaet/kundene.
Trinn 1: Målsetting og tidsplan
Mål
Målene for en kundeundersøkelse kan være:
- Måle kundenes forventninger (altså hva som er viktig for dem i deres forhold til oss)
- Måle kundenes tilfredshetsnivå
- Identifisere vårt eget forbedringspotensialet
- Beregne en tilfredshetsindikator
Tidsplan
For å unngå unødvendige misforståelser og forsinkelser bør du sette opp en prosjekt- og tidsplan.
Frekvens og timing
Tenk nøye gjennom hvor ofte en kundeundersøkelse skal gjennomføres og til
hvilken tid på året. Vanligvis er en til to ganger i året tilstrekkelig - en skal
nemlig ha tid til å gjennomføre forbedringstiltakene før en starter på en ny
runde. Hovedpoenget med timing, spesielt for årlige undersøkelser, er at de burde
være konsistente - de bør kjøres til samme tid hvert år.
Trinn 2: Forundersøkelse
Bakgrunn
Det er viktig å se kundeundersøkelsen gjennom kundenes øyne - hva kundene
synes er viktige faktorer (også kalt KPI's, Key Performance Indicators's) i kundeforholdet.
Forundersøkelsen
Forundersøkelsen består derfor av intervjuer med av noen få av kundene. To metoder
som brukes er dybdeintervju (en og en kunde intervjues) og fokusgrupper
(flere samtidige).
Formålet med forundersøkelsen er å komme frem til en liste over hva som er
viktigst for kundene i deres forhold til oss, for så å la denne lista bli grunnlaget for
spørreundersøkelsen (mates inn som faktorer i spørreskjemaet).
Resultatet av forundersøkelsen
Resultatet av forundersøkelsen mates inn som faktorer i spørreskjemaet.
Trinn 3: Konstruksjon av spørreskjemaet
Når det gjelder konstruksjon/design av selve kundeundersøkelsen, tenk på følgende:
- Matriser for måling av tilfredshet og viktighet
- Hva som skal måles (faktorer, KPI's)
- Skalaer fra 1 til 10
- Fargevalg i skjema og skala
- Innledningstekst og sluttekst
I
Questalyze Kundetilfredshet lages det automatisk et forslag som du med letthet kan redigere/tilpasse.
Trinn 4: Valg av respondenter (utvalg)
Se artikkelen om
populasjon og utvalg.
Om du bruker
Questalyze til kundeundersøkelsene dine, så kan du bruke de innebygde verktøyene
for å finne ut hvor mange responser du bør ha for å oppnå tilstrekkelig troverdighet/pålitelighet - og for å plukke ut de kundene som skal spørres (tilfeldig utvalg).
Trinn 5: Kundeundersøkelsen utføres
Introduksjon av spørreundersøkelsen til kundene
Ved å på forhånd fortelle respondentene (de utvalgte kundene som skal svare
på undersøkelsen) at du ønsker at de deltar i en kundeundersøkelse, kan du
øke svarprosenten. Dette kan gjøres i et brev/en epost og følgende punkter
bør være med:
- Formålet med undersøkelsen (se Målsetting og tidsplan)
- Hvordan undersøkelsen skal foretas (elektronisk / sendt ut via epost)
- At de vil motta en tilbakemelding på undersøkelsen i etterkant (se punktet "Tilbakemelding til kundene")
Det sistnevnte punktet vil i seg selv kunne være med på å øke svarprosenten.
Se også andre punkter/tiltak vedrørende det å
øke svarprosenten
Undersøkelsen sendes ut
Send ut kundeundersøkelsen. Pass på at du holder rede på hvem som har svart og hvem som ikke har svart - da kan du
etter noen dager sende ut en påminnelse til bare de som ikke har svart.
Påminnelse
For å ytterligere øke svarprosenten kan en påminnelse sendes ut til de
respondentene som ennå ikke har svart etter ca 10 dager.
Trinn 6: Parallell internundersøkelse ("mirror survey")
Trinn 6 kan hoppes over
Det kan være svært nyttig å kjøre en tilsvarende undersøkelse mot sine egne
ansatte til samme tid som kundeundersøkelsen går ut til kundene.
Dette kan være med på å klarlegge eventuelle interne misforståelser mht hva
kundene synes er viktig, eller tilfeller hvor ansatte ikke helt forstår at
servicenivået de gir ikke er godt nok.
Denne øvelsen er kjent som en "mirror survey" og består altså i å sende ut en
modifisert versjon av kundeundersøkelsen til egne ansatte.
Faktorene som skal måles må være de samme, men spørsmålsformuleringen i
tilfredshetmatrisen endres fra "
Hvor fornøyd eller misfornøyd er du med
følgende faktorer..." til "
Hvor fornøyd eller misfornøyd tror du kundene våre er
med følgende faktorer..."
Spørsmålsformuleringen i
viktighetsmatrisen endres fra "
Hvor viktig eller
uviktig mener du følgende faktorer er..." til "
Hvor viktig eller uviktig tror du
kundene våre mener de følgende faktorer er..."
Skulle det vise seg at det ikke finnes skjevheter mellom kundenes tanker om
organisasjonen og organisasjonens egen oppfatning, så kan en mirror survey
likevel ha en funksjon; den involverer egne ansatte i prosessen med måling av
kundetilfredshet. Dette vil være positivt for kundeforholdet og kan bidra til å
gjøre eventuelle forbedringstiltak enklere å gjennomføre.
Trinn 7: Analyse og rapportering
Undersøkelsen bygges altså gjerne opp rundt følgende temaer:
- Tilfredshet (hvor fornøyde eller misfornøyde kundene er med de ulike faktorene) og
- Viktighet (hvor viktig eller uviktig kundene mener de ulike faktorene er)
Analysen/rapporten
For å på best mulig måte være i stand til å analysere en kundeundersøkelse bør rapport-/analysedelen inneholde:
- Beregning av viktighetsscore og tilfredshetscore
- Kalkulasjon av standardavvik (hvor enig eller uenig er kundene)
- Svarfordelingsmatriser
- Gap-analyse
- Kalkulasjon av undersøkelsens nøyaktighet/feilmarginer
- Analyse av forbedringspotensiale
- Tilfredshetindikator
...på en grei og lett forståelig måte.
Trinn 8: Presentasjon til ledelsen
Resultatet av undersøkelsen og analysen presenteres for ledelsen. Med
"ledelsen" menes en eller flere personer som har myndighet over folk og
prosesser i bedriften og som faktisk kan iverksette forbedringstiltak internt.
Det er helt avgjørende på dette tidspunktet at ledelsen på forhånd har vært
informert om prosessen/prosjektet og forpliktet seg til å
prioritere og bestemme forbedringstiltak på basis av undersøkelsen/analysen.
Forbedringstiltakene bestemmes og prioriteres av ledelsen. Det kan ofte være lurt
å vente til etter at ordinære ansatte er informert før de endelige bestemmelsene
tas, for disse personene kan komme med viktig input til beslutningsprosessen.
Trinn 9: Tilbakemelding internt
Å gi tilbakemelding om resultatet til egne ansatte er viktig - lite vil bli gjort for
å forbedre kundetilfredsheten dersom de ansatte ikke vet nok om hvordan de
påvirker kunderelasjonene.
Tilbakemeldingen kan skje pr epost eller i egne arbeidssesjoner (anbefales), ideelt
sett til alle ansatte, men iallefall til alle som har en viktig rolle mht forbedring
av kundetilfredshet.
Forslag til agenda
1. Spørreskjemaet og respondentene
- Presentasjon av spørreskjemaet og forundersøkelsen
- Tilfeldig (og evt representativt) utvalg - altså en pålitelig måling som kan være basis for beslutninger om endringer
2. Resultatet
- Viktighetscore
- Tilfredshetscore
- Gap-analyse
- Tilfredshetindeks
3. Ideer om forbedringer
- Kortsiktig
- Langsiktig
- (input fra ansatte)
Forslag til forbedringer fra ansatte kan sammenstilles med tilsvarende ideer fra
ledelsen. Om de ansatte får være med å legge løpet for forbedringstiltakene vil
dette som oftest resultere i et høyere engasjement når forbedringstiltakene
skal settes ut i livet.
Trinn 10: Tilbakemelding til kundene
Om du tidligere har lovt tilbakemelding til kundene så er tiden inne nå til
informere om resultatet. Du må overveie tre ting:
- Hvilke kunder skal informeres?
- Hvilken informasjon skal gis?
- Hvordan skal informasjonen kommuniseres ut?
Hvilke kunder
Informasjon om resultatet burde i det minste gis til de kundene (personene)
som har deltatt i undersøkelsen (om mulig).
Hvilken informasjon
Tilbakemeldingen må være kort og konsis, det kan være tilstrekkelig å vise til
tilfredshetscore-grafene, uten at skalaen er forkortet (i Questalyze's
tilfredshetanalyse er skalaen forkortet for å fremheve forskjellene). Du bør
også fortelle kundene hvilke tiltak som skal iverksettes som følge av deres
tilbakemeldinger i undersøkelsen og når dette skal skje.
Mange organisasjoner føler at det er vanskelig å kommunisere ut det eksakte
resultatet. Et alternativ kan da være å indikere tilfredshetscore med symboler,
f.eks. smileys.
Hvordan informasjonen kommuniseres ut
Hvordan informasjonen bør kommuniseres til kundene avhenger av størrelsen
på kundebasen. For organisasjoner med en liten kundebase kan personlig
presentasjon være mulig, er kundebasen stor eller svært stor er epost det
riktige alternativet.
Trinn 11: Forbedringer utføres
Forbedringstiltakene som ble bestemt i fase 8 (og evt fase 9) settes nå ut i
livet. Samtidig starter en med siste fase; Tilbakeblikk, revisjon og oppdatering.
Trinn 12: Tilbakeblikk, revisjon og oppdatering
I denne fasen ser en tilbake på alle fasene en har gått gjennom, noterer seg
gode og dårlige erfaringer og planlegger nødvendige forandringer før neste
runde.
Mer informasjon om kundeundersøkelser?
Ta kontakt om du ønsker å vite mer om gjennomførelse av kundeundersøkelser.
©2000-2025 Akslar AS | Spørreundersøkelser.no - Alle rettigheter forbeholdes